maandag 14 mei 2018

Een rondleiding door de moestuin in fase II.....

We zijn weer thuis!
Ik bemerk dat het even wennen is om dit zo op te schrijven. Dit is ons thuis. We hadden een uitstapje van een week en we vieren het leven nu weer verder hier in Undenäs.
Nu ben ik even kwijt hoe het weer in Nederland is maar hier is het meer dan prachtig. Het is hoog zomer met temperaturen tot 28 graden en alles groeit en bloeit. Toen we zondag thuiskwamen was de witte Magnolia uitgebloeid en staat de roze in bloei. Prachtig....gelukkig zijn ze niet verdroogd tijdens onze afwezigheid. Ook de bakken met violen die ik op de staanders bij de opritten heb gezet doen het heel erg goed. Het is een mooi gezicht zo die gele en blauwe violen.







 Het plan was om gisteren rustig de caravan leeg te halen en te acclimatiseren. Plannen maken heeft geen zin dat blijkt, het loop toch altijd anders. Want toen wij na aankomt thuis even door onze tuin liepen zagen we het lange gras hebben Gerrit en ik de grasmaaiers gepakt en zijn we 3 uren gaan maaien. Geen straf het was heerlijk buiten.
Vandaag hebben we het project moestuin weer opgepakt. Voor onze reis hadden we hiermee al een mooie start gemaakt maar omdat ik nog wat bakjes met groenten in ontwikkeling heb staan moeten er nog bakken bij. Vanochtend zijn we direct na het ontbijt en het hondenuitlaten naar Mölltorp gereden om nog vier grote bakken aan te schaffen. Daarmee zijn we de rest van de dag in de weer geweest. Gerrit moest eerst de onderlaag omspitten, daarna weer tegels uit het pad elders in de tuin scheppen en tussen de bakken leggen. Zwaar werk zeker bij 28 graden. We hebben vele liters water gedronken vandaag. Toen we klaar waren met het plaatsen van de vier bakken hebben we ze gevuld met aarde en konden daarna de groenteplantjes worden uitgeplant. In een van de bakken komen stokslabonen. Hiervoor moesten we in Mölltorp ook bamboe stokken kopen. De vraag is dan even wat voor lengte die stokken moeten hebben. Gerrit zei nog dat Gerard altijd wel stokken heeft van twee meter. Ik had niet zulke levendige herinneringen aan de stokken van Gerard maar uiteindelijk heeft de prijs de lengte van de stokken bepaald. Die lange stokken moesten 7.40 euro per stuk kosten. Volgens mij kun je dan maar beter naar de viswinkel om een bamboehengel te kopen. Die kosten volgens mij geen 7.40 euro. We hebben nu eerst stokken van 1.50 gekocht in een setje van 5 stokken voor 3.75 euro. Dat vind ik betaalbaar. Toch heb ik ook nog wel mijn twijfels over de aankoop de bamboestokken omdat die stokbonen in een week wel tot 50 cm zijn gegroeid. Als dat zo doorgaat redden we het niet met stokken van 1.50 meter, maar we zullen zien. Wellicht kunnen we de stokken nog verlengen.



 En daar staan ze dan. Is het niet leuk??
 Hier ook nog even een detailfoto. Ik heb tijdens de voorbereidingen gelezen dat het plantje zich tegen de klok in om de stok heen windt.
In de bak voor de stokslabonen staan de aardbeien, die hebben de verplaatsing goed doorstaan, ze doen het uitstekend.
 Helemaal in de midden staat de andijvie. Alle plantjes zijn mooi aangeslagen. Ik heb er nu al zin in, ben gek op andijvie. Hier in Zweden kan ik het nergens vinden in de winkel.
 Gerrit is gek op sperzieboontjes uit eigen tuin. Vroeger hadden ze bij hem thuis ook een groentetuin en die moest Gerrit altijd omspitten. Hij zaaide dan ook de boontjes en elke keer als wij sperzieboontjes eten hoor ik van hem hoe lekker die wel niet zijn uit eigen tuin. Dus wij hebben nu royaal boontjes in de tuin. Gewone boontjes, stamslabonen en stokslabonen. Eigenlijk passen de slaboontjes niet in ons huidige voedingspatroon, er zitten veel koolhydraten in, maar daarmee moeten we dan maar even wat schipperen nu we de bakken vol bonen hebben. Ik wil die lekkere bonen van eigen tuin natuurlijk ook graag eens proeven.
Op de foto hieronder zie je Gerrit (we doen dit overigens allemaal samen maar ik ben de fotograaf en een selfie met modderhanden vind ik een lastig karwei) de peulen planten. In de voorbereiding heb ik gelezen die die heel mooi bloeien en een sierraad in de moestuin zijn. Mijn beppe Griet had achter huis altijd siererwtjes tegen de schuur aangroeien. Die gaven allemaal kleine bloemetjes in de mooiste kleuren. Ik vond die altijd erg mooi!! Onze peultjes waren in de vensterbank ook mooi gegroeid. Bij de peulen hebben we een aantal wortelen gezaaid in de koude grond. Nu hoop ik maar dat we de peulen en de wortelen bij elkaar kunnen eten. Immers de peulen liggen nu qua ontwikkeling wat voor op de wortelen.

 In de vierde bak hebben we paprika's gezet, ook zaad in de koude grond. Ik wil graag groene paprika's. Heb aangenomen dat paprika's eerst groen zijn, dan geel worden en tenslotte rood. Hierop heb ik echter geen voorbereidende studie gedaan. Misschien moet je verschillende zaden hebben voor groen, geel en rood maar die zag ik niet staan in de winkel.
Boven de paprika staat de Brocolli, die deed het in de vensterbank al goed maar staat nu helemaal geweldig. Aan de blaadjes kan ik al zien het het Brocolli is. Brocolli is erg gezond, er zitten fyto oestrogenen in en het is rijk aan calcium.



De Broccoli in een close-up
 Op de foto hieronder zie je een kleinere bak. Daarvan hebben we er drie. Die had ik gekocht voor de kruiden. Zelf vind ik Koriander altijd heel lekker maar ik heb begrepen dat niet iedereen van koriander houdt. Gerrit vindt het naar zeep smaken evenals Henk die vindt het ook niet te eten. Misschien is in onze familie de voorkeur voor koriander op het geslachtschromosoom gaan zitten, je zou het bijna denken.
De Koriander
 Verder had ik nog een bakje met Ruccola maar helaas is die verdroogd in onze vakantie. Ik heb al gelezen dat Ruccola zeer waterminnend is. De jonge aanplant heeft het mooie weer van vorige week niet overleefd.
 Hier dan nog een prachtige rabarberplant die we vorige jaar hebben gekocht in Tivedstorp. Daar was een soort van eigen kweek markt waar we toen even gingen kijken. Hij kostte 3 euro en hij heeft vorig jaar prachtig gebloeid. Staat er ook prima bij volgens mij. We eten overigens geen rabarber.
 En zo ligt de moestuin er nu bij. Vlak bij de moestuin hebben we twee waterputten. Op een ervan willen we graag een pomp. Het water in de putten is van prima kwaliteit en dat kunnen we mooi gebruiken voor het bewateren van de moestuin.
Tot zover de rondleiding door onze nieuwe moestuin. Nu moet fase drie nog worden uitgewerkt, dat is het beschermende hekje om de tuin.

Op het trappetje van de Altan en de keuken heb ik allemaal bloeiers staan. Het wordt steeds mooier hier.


6 opmerkingen:

  1. Mmmm....lekker, koriander😊. En alle oare grienten natuurlijk. Jim hawwe mar een mooie moestun. Bin beneid naai de ontwikkelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja lekker he die koriander dat fyn ik ek. De ontwikkelingen fan de moestun sil ik fansels byhalde op de blog!

      Verwijderen
  2. Geweldig leuke blog!
    Wel jammer dat de rabarber niet gbruikt wordt...

    Rabarberchutney
    500 gram rabarber, in kleine blokjes
    1 rode ui, gesnipperd
    125 gram lichte basterdsuiker
    1 teentje knoflook, fijngehakt
    150 ml rode wijnazijn
    1 friszure appel, geschild en in kleine blokjes
    2 theel. zout en versgemalen zwarte peper
    50 gram sultanas (rozijnen)
    8 jeneverbessen, gekneusd
    2 bolletjes stemgember uit een pot, fijngehakt, plus 1 eetlepel siroop
    aan de slag
    Doe alle ingrediënten voor de chutney in een zware pan en kook zachtjes en af en toe omscheppend een half uur tot de jam dik en glanzend is.

    Bewaar in gesteriliseerde potten terwijl het nog steeds warm is. Laat afkoelen en zet in de koelkast tot gebruik. De smaak intensiveert in tijd.

    Geniet,
    Janna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Janna, dank voor je compliment! We eten koolhydraat arm zonder toegevoegde suikers vandaar geen rabarber. Ik geef je recept door aan mijn dochter, dat is een keukenprinses en maakt vaker chutney. Vindt ze vast leuk!
      Groet Johanna

      Verwijderen
  3. Wat leuk om te lezen allemaal! Veel succes met je (mooie) moestuin! (en rabarber is ook lekker om je water een smaakje te geven)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corina, Dat is dat weer een bruikbare tip. Ik heb zo'n mooie waterkan met een tap en kan daar natuurlijk i.p.v. citroen en komkommer ook rabarber in doen. Dank je wel.

      Verwijderen