vrijdag 16 juni 2017

Laatste keer keuken

Vandaag hebben we de allerlaatste werkzaamheden van ons to do lijstje van de keuken afgewerkt. Het afwerken kost bijna meer tijd dan het plaatsen van de keuken zelf. Er waren nog allerlei kleine priegelwerkjes te doen.
Ik begin eerst maar eens met het allerleukste en dat is de foto van voor en na!!

VOOR
Dit was onze oude keuken. boven kastjes, onder kastjes en nog eens een wand met keukenkastjes in het zitgedeelte van de keuken. Ik kan me nog herinneren dat in de prospectus van ons huis over de keuken werd gezegd: ' god om skåp!' zoiets als genoeg kastjes in de keuken. De keuken functioneerde goed echter het aanrechtblad begon uit te zetten omdat er water in het blad weglekte. Bovendien vonden we de donkere kleuren en de hele rij kastjes boven het aanrecht wat beklemmend. 


We wilden het graag anders maar hoe dan. We hebben eerst een aantal wensen op een rijtje gezet zeg maar het concept voor de nieuwe keuken. Dit bevatte: licht, vrolijk en landelijk. Alles wat we deden moest hieraan voldoen. Bovendien wilden we datgene dat goed is en goed functioneert niet wegdoen. 
Zo is het nu geworden: Er zijn een aantal nieuwe elementen zoals de kakelugn, de bovenkastjes, de afzuigkap en de vloer. De achterwand van de keuken is geheel nieuw opgebouwd met nieuw elektra, nieuwe stopcontacten en nieuwe lichtpunten. Werkt perfect.


NA


Wat we zelf erg geslaagd vinden zijn bamboe planken. Met daarop een oud blik van VS pepermunt uit de keuken van mijn moeder. Het was haar kruidenblik. Als je goed ruikt kun je de blokjes maggie nog ruiken. Vroeger vond ik het altijd maar een lelijk blik. Ik denk dat het afkomstig is uit de kruidenierswinkel van muoike Hinke en omke Klaas in de hoofdstraat van Grou. Mijn moeder heeft in haar jonge jaren in deze winkel gewerkt. Het was zelfs in deze winkel dat zij mijn vader voor de eerste keer zag. Daarover is nog een leuke anekdote. Bij mijn vader in de straat woonde een jongeman die als twee druppen water op mijn vader leek. Er was een groot verschil, deze jongeman was blind. Beide mannen kwamen in de winkel van muoike Hinke. De ene keer zocht de jongeman uitgebreid contact met mijn moeder, maakte die een praatje en een grapje. De andere keer leek hij haar, letterlijk dus, niet te zien staan. Dat schiep alom verwarring bij mijn moeder. Totdat ze dit besprak met haar muoike Hinke en deze haar uit de doeken deed hoe het zat!! 
Maar goed, terug naar de keuken. De bamboe plank met herinneringen geeft de keuken weer iets warms en dat keert terug in het hakblok en het plankje met kruiden boven het hakblok.

 We zitten vanavond onze ogen uit te kijken. Wat een werk en wat is het goed gelukt allemaal. Op onderstaande foto zie je Gerrit het laatste plintje timmeren. Zeer geconcentreerd om niet met de hamer tegen de kakelugn aan te slaan. Ik vond dat hij even moest lachten. We hadden tenslotte de hele toe do lijst afgewerkt.





 Vanaf nu zal ik jullie lezers van dit blog niet meer lastig vallen met berichten over onze keuken. Enkel en alleen wat daarin allemaal geproduceerd gaat worden :) Fijn weekend allemaal.





9 opmerkingen:

  1. De keuken is prachtig geworden. We komen hem zeker een keer in het echt bewonderen. Jullie ook een heel fijn weekend toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de complimenten en altijd welkom voor een lekker maaltje uit onze nieuwe keuken!!

      Verwijderen
  2. Is heeeeel erg mooi wurden mem. We wolle nog wol wat meer foto's sjen jer!! Kinne we mooi even maaigenieten fan jim prestaasje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die is prachtig geworden echt een plaatje.
    Ben super trots op jullie hoor.
    Nu maar veel lekkere gerechten maken in deze super mooie keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We halde dy op e hichte fan alle lekkernijen die der oan stean te kommen :)

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Dank voor de complimenten Hans. Met heel veel plezier aan gewerkt.

      Verwijderen
  5. Geniet van jullie mooie nieuwe keuken.
    Warme groet uit tropisch Dokkum.
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen