woensdag 7 juni 2017

De nieuwe auto ophaal dag en de Dollar store....

Vandaag de wekker gezet, de dag begon al om 6.00 uur. Dat zijn nog eens de echte vakantietijden!! Fredrik moest na zijn lange weekend vrij vandaag weer naar zijn werk. Wij konden hem natuurlijk niet zonder een van Gerrit's superontbijtjes laten gaan. Dus in alle vroegte de voetjes gehesen en al gapend gezellig aan het ontbijt gezeten.
Omdat het slapen na 2 mokken koffie met geschuimde melk niet meer wil heeft het verdere ontwaken achter de laptop aan tafel plaatsgevonden, uiteraard nadat Fredrik was vertrokken.
Na de afwas ben ik weer achter mijn naaimachine gesprongen om het tweede gordijn in de keuken te maken, die voor het grote raam. Dat was een lange lap stof van 4 meter en steeds een heel gehannes om dit recht onder de naald door te krijgen. Het is gelukt en het gordijn is af maar kan nog niet worden opgehangen (geen foto dus). Eerst moeten we het verlaagde plafond er nog weer afhalen om het sierrandje te frezen en de spots erin te monteren daarna moet het nog worden geschilderd. Pas dan kan de gordijnrails voor het raam worden bevestigd. Nu hoef ik alleen nog maar 1 vitragegordijntje te  maken.
Na het broodje kaas als lunch zijn we vertrokken naar Skövde. Daar hadden we maandag de Seat Leon 1,6 TDI ecomotive aangeschaft en die konden we vandaag ophalen. De aanschaf zelf was zomaar klaar maar dat was dan ook het laatste wat zomaar ging bij deze koop. Wij hadden gedacht eerst met de verzekeraar te overleggen of wij een autoverzekering konden verkrijgen. Het antwoord aldaar was nee! De dame in kwestie verwees ons naar Skatteverket voor het verkrijgen van een Samordningsnummer. Dat is een soort persoonsnummer voor mensen die niet vast in Zweden wonen, mensen zoals wij dus. Daarna konden we weer terugkomen bij de verzekeringsdame.
De dame bij Skatteverket kon ook alleen maar nee zeggen. Het samordningsnummer konden we uitsluitend verkrijgen wanneer we een baan hadden in Zweden. Wel we hebben banen in Nederland die we aan het afbouwen zijn. Het is niet direct de bedoeling dat we nu weer opnieuw in de baan gaan!! Ik probeerde het nog met te vertellen dat we een auto gingen kopen en we hadden gelezen dat dit een reden was een zodanig nummer te verstrekken. Maar zoals ik al zei: Ze kon uitsluitend nee zeggen.
Geen verzekering en geen nummer.
Nu hadden wij gelezen dat wanneer je een auto op je naam schrijft je bij Transportstyrelsen zeg maar de Rijksdiensvoorhetwegverkeer een Samordningsnummer kon verkrijgen. Dit hebben we gelezen en nog eens gelezen en Fredrik heeft het voor ons nagevraagd en ja hoor.....dit blijkt te kunnen. Transportstyrelsen moet dan Skatteverket verzoeken dit Samordningsnumer aan te maken. De mevrouw van Skatteverket zal dus ook moeten leren een 'nee mits' te kunnen zeggen.
Dit gaan we nu regelen voor onze nieuwe auto. Voor nu hebben we even een u-bochtconstructie via Fredrik die dit helemaal geen probleem vond. Henk vond het wel een goed besluit....als we nu bekeuringen rijden dan komen die bij Fredrik binnen :)

We waren dus even wat vroeger naar Skövde gegaan omdat Suzanne (en ik) graag even naar de Dollar store wilden. De Dollarstore is een soort ACT (ion) maar dan wat groter. We hebben er heerlijk even rondgestapt en zowaar ook nog wat spulletjes gekocht.

Na de Dollarstore en de auto zijn we met zijn vieren lekker bij de Thai Thai gaan eten. Heerlijk. Zo werd deze regenachtige dag waarin het ook nog eens hard woei toch nog heel gezellig.

Als laatste mijn excuses voor de weinige foto's vandaag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo in de activiteiten op ga dat ik steeds bij iedere belevenis van de dag vergeet een foto te nemen!
Suzanne heeft deze foto even genomen. Zo staan we er samen ook nog eens op.

3 opmerkingen:

  1. Hallo! Ik verbaas mij over jullie handigheid, jullie zijn werkelijk van alle markten thuis. Wat leuk dat er ook was onderwijsgenen in zitten, ik werk inmiddels alweer meer dan 10 jaar op De Regenboog in Dokkum en met alle onderwijsvernieuwingen van de afgelopen tijd heeft mij dat weer een positieve boost gegeven.
    Een studie of switch schuif ik nog even voor mij uit..wellicht wanneer de jongens iets ouder zijn. Een studie naast een baan in het onderwijs lijkt mij een uitdaging, maar het is dus mogelijk :-).

    Wat een prachtig land is Zweden. Wie weet gaan wij in de toekomst nog eens trekken door het land. De rust, ruimte en de natuur spreken ons wel aan. Deze zomer wordt het 4 weken rust zoeken op Schiermonnikoog met onze Lepelaar, ook fijn en lekker dichtbij ��.
    Geniet van de vakantie, bedankt voor het delen van de leuke verhalen en de mooie foto's, groeten van Keimpe Ruurd & Welmoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke foto van jullie! Een pluim voor Suzanne!
    Groetjes Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gedoe zeg! Heb je eindelijk een nieuwe auto. Dan wil je daar geen gezeur meer bij hebben. Maar gelukkig is het opgelost

    BeantwoordenVerwijderen